Contact
Huisartsenpraktijk de Doc is op werkdagen geopend van 8.00 tot 17.00
Tussen 10.30 en 11.00 en tussen 13.00 en 14.00 zijn wij alleen bereikbaar in spoedgevallen.
De Doc is gesloten in het weekend en op de volgende wettelijke feestdagen:
- Nieuwjaarsdag (1 januari)
- Pasen
- Hemelvaartsdag
- Pinksteren
- Koningsdag (27 april)
- Bevrijdingsdag (5 mei, 1x per 5 jaar)
- Kerst (25 en 26 december)
Huisartsenpraktijk De Doc is tijdens kantooruren bereikbaar via o70-3824777.
Wij maken gebruik van een keuze menu:
- Keuze 1: Spoedlijn
- Keuze 2: Herhaalrecepten (24 uur per dag)
- Keuze 3: Afspraak annuleren (Voice mail, 24 uur per dag)
- Keuze 4: uitslag onderzoek (U wordt terug gebeld tussen 15.00 en 16.30)
- Keuze 5: Persoonlijk contact met een medewerker (tot 16.00 en niet tussen 13.00 en 14.00 i.v.m. pauze)
N.b. aan het begin van de ochtend nemen de huisartsen zelf de telefoon op en kunt u met hen overleggen.
- Keuze 9: Intercollegiaal overleg (ICO)
N.b. de ICO lijn is nadrukkelijk niet bedoeld voor het maken van afspraken of het herhalen van medicatie
N.b. wij verzoeken u de spoedlijn uitsluitend te gebruiken bij gezondheidsklachten die vragen om acuut handelen van onze praktijkmedewerkers. Bij voorbeeld bij ernstige benauwdheidsklachten, plotseling optredende verlammingsverschijnselen of pijn op de borst.
N.b. Tussen 13.00 en 14.00 hebben de assistenten pauze. Tussen 16.00 en 17.00 uitsluitend spoedlijn en intercollegiaal overleg.
Voor patiënten die zijn ingeschreven bij De Doc zijn wij via ons patientportaal online 24 uur per dag beschikbaar. Via het portaal kunt u uw dossier inzien, herhaalrecepten aanvragen en korte vragen stellen aan de huisarts (e-consult). U bent hierdoor niet gebonden aan onze openingstijden en voorkomt wachttijden aan de telefoon.
Eenmalig aanmelden
Om gebruik te maken van het patiëntportaal moet u zich eenmalig aanmelden. Aanmelden is alleen mogelijk voor patiënten die staan ingeschreven in de praktijk. Daarnaast moet er gebruik worden gemaakt van een uniek e-mailadres. Het is niet mogelijk meerdere accounts aan een zelfde e-mailadres te koppelen.
Na aanmelding worden uw gegevens gekoppeld aan ons huisartsen informatie systeem. In verband met het belang van de privacy controleren wij alle koppelingen. Zodra deze koppeling klaar, en door ons bevestigd is, ontvangt u een bevestigingsmail en kunt u aan de slag.
N.b. Bij het aanvragen van uw account wordt u gevraagd om uw adresgegevens en e-mail. Het is prettig als deze overeenkomen met de gegevens die bij ons bekend zijn. Geef eventuele wijzigingen zoals verhuizingen daarom altijd door aan de praktijk.
Herhaalmedicatie aanvragen
In het online portaal kunt u medicatie die eerder door ons is voorgeschreven en u vaker gebruikt zelfstandig herhalen. Als u ingelogd bent in uw account ziet u een overzicht van de bij ons bekende medicatie die herhaald kan worden. U selecteert hier zelf de medicatie die u wilt herhalen. Door te kiezen voor “recept aanvragen” bevestigt u de keuze voor het te herhalen medicijn.
U ontvangt een bevestiging van de door u herhaalde medicatie.
E-consulten
Via de optie “vragen stellen” kunt u korte, NIET dringende, vragen stellen aan een van onze huisartsen. U kunt dan denken aan vragen over uitslagen, medicatie gebruik, follow up na een eerder consult e.d. Het e-consult is zeker niet geschikt voor zaken die spoedeisend zijn of waarbij de arts u lichamelijk moet onderzoeken.
Indien u twijfelt over de ernst van de klacht, neem dan altijd telefonisch contact met de praktijk op.
Ook via de app
U kunt ons patiëntportaal bereiken via de link op onze pagina. Ook via uw smartphone kunt u het portaal gebruiken. U kiest hiervoor de Uw Zorg Online app in de App Store (iOS) of Google Play (Android)
Afspraken maken
In verband met grote drukte is het op dit moment niet mogelijk zelf digitaal een afspraak in te plannen bij de huisarts.
Bent u bij de huisarts geweest? Uw huisarts zet uw medische gegevens in zijn computer in uw medische dossier.
Bijvoorbeeld:
- het advies van de huisarts
- de uitslagen van onderzoek
- de lijst met uw medicijnen
U kunt uw medische gegevens daarna online lezen op uw eigen telefoon of computer. Dat kan nadat u veilig inlogt op ons digitale patiëntportaal. U heeft dan meer informatie om samen met ons te praten over uw gezondheid en om een keuze te maken over uw behandeling.
Wilt u de gegevens over uw gezondheid bekijken op internet? Meld u dan nu aan op ons online patientenportaal. Wilt u meer informatie over het portaal en de digitale mogelijkheden. Lees dan ook onze informatie over het online patiëntportaal.
U kunt ’s avonds, ’s nachts of in het weekend huisartsendienst HADOKS bellen als u met spoed een dokter nodig heeft. Het telefoonnummer is: 070-3469669
Spreekuren en overige diensten
Binnen de praktijk krijgen we regelmatig vragen om medische verklaringen en machtigingen uit te schrijven. Soms is dit een taak van de huisarts, maar vaak ook niet.
Op de website verwijsafspraken kunt u zelf zien waanneer u de huisarts moet betrekken en wanneer niet.
Voor vragen aan een van onze medewerkers, of het maken van een afspraak belt u op werkdagen naar de praktijk via 070-3824777, keuze 5
Vroeg bellen = arts aan de telefoon
Aan het begin van de ochtend nemen de huisartsen de telefoon op. U kunt dan direct uw medische vraag met hen bespreken. Aangezien er maar een beperkt aantal plekken beschikbaar zijn adviseren wij u hiervoor om vroeg in de ochtend (liefst voor 9.00) te bellen.
Wij maken gebruik van een digitale wachtrij. Als u hiervan gebruik maakt wordt u rond het aangegeven moment door ons teruggebeld.
Liever wat later bellen
Wilt u later op de dag bellen, dan krijgt u een van onze assistenten aan de telefoon. Zij kunnen u adviezen geven of een afspraak maken bij een van de artsen, verpleegkundigen of praktijkondersteuners.
Bereid u voor op het gesprek
Bij het maken van de afspraak stellen wij u altijd een aantal vragen:
- Patiëntgegevens: Naam, geboortedatum en eventueel adres- en telefoongegevens.
- Medische vraag: Wij vragen u altijd wat uw (medische-) vraag is. Ook de assistente vraagt u voor welke klacht u komt. Zij is getraind om zo in te schatten hoe dringend u gezien moet worden en hoeveel tijd voor de afspraak nodig is. De assistente is ook bevoegd om u aan de telefoon adviezen te geven over uw klacht. De huisarts en assistente hebben hierover frequent overleg. Ook worden alle adviezen van de assistenten nagekeken door een arts.
- Voorkeur arts en/ of locatie: De assistente vraagt of u voorkeur heeft voor een arts of locatie en houdt hier rekening mee bij het maken van de afspraak.
Tijden waarop wij telefonisch bereikbaar zijn
De praktijk is telefonisch bereikbaar van 8.00 – 17.00
Tussen 10.30 en 11.00 en tussen 13.00 en 14.00 hebben wij pauze. Op deze momenten zijn wij wel voor spoedgevallen bereikbaar. Na 16.00 zijn wij ook alleen voor spoedgevallen bereikbaar.
N.b. Voor een afspraak bij de huisarts wordt 10 minuten ingepland. Mocht u meerdere klachten willen bespreken, of om een andere reden meer tijd nodig hebben, dan kunt u dat aangeven bij het maken van de afspraak.
Twijfelt u over het maken van een afspraak? Op de website moetiknaardedokter.nl kunt u zelf bekijken of u naar de huisarts moet of wat u zelf zou kunnen doen bij uw klachten.
Wijziging werkwijze de Doc
De Doc start met een nieuwe werkwijze in de contacten van patiënten met de praktijk. We merken dat de wachttijden in de praktijk oplopen en we tegen de randen van onze mogelijkheden aanlopen en dat is voor niemand prettig. Per 1 juni 2024 starten we daarom met een nieuwe werkwijze waarbij de huisartsen zelf aan het begin van de ochtend de telefoon opnemen. U spreekt dan dus niet eerst de doktersassistentes in de vroege ochtend. We hopen hiermee iedereen sneller en efficiënter te kunnen helpen. Het telefonisch spreekuur van 11.00u – 12.00u komt hiermee te vervallen.
We willen de komende periode ontdekken of deze werkwijze prettig is. Hiervoor blijven we flexibel en zullen we onze nieuwe werkwijze doorlopend evalueren en z.n. bijstellen. Om ons hierbij te helpen zijn we ook heel benieuwd naar uw ervaringen. Bespreek uw ervaringen gerust met uw behandelaar, of stuur een mail aan onze praktijkmanager via j.v.kesteren@dedoc.nl
Als u een afspraak maakt bij de Doc kan het zijn dat u gezien wordt door een van onze verpleegkundig specialisten. De verpleegkundig specialisten bij De Doc huisartsen begeleiden en behandelen patiënten met chronische ziekten zoals Diabetes, Astma en COPD, Hart- en Vaatziekten. Zij houden zich bezig met ouderenzorg. Daarnaast behandelen zij patiënten met veel voorkomende klachten en/ of met een beperkte complexiteit volgens de NHG-standaard (Nederlands Huisartsen Genootschap)
Wat is een verpleegkundig specialist?
Een verpleegkundig specialist is in Nederland de wettelijk beschermde benaming voor een HBO opgeleide verpleegkundige met minimaal twee jaar werkervaring, die daarna een geaccrediteerde masteropleiding (Master in Advanced Nursing Practice, niveau 7) met positief resultaat heeft afgerond.
Een verpleegkundige staat geregistreerd in het BIG-register (wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg). Een BIG-registratie geeft duidelijkheid over bevoegdheid van een zorgverlener.
Een verpleegkundig specialist is daar bovenop nog geregistreerd in het Verpleegkundig Specialisten Register.
Een verpleegkundige houdt zich met name bezig met vier belangrijke taken:
- Het bevorderen van gezondheidszorg;
- Het voorkomen van ziekten;
- Het herstellen van gezondheid;
- Het verlichten van lijden.
Een verpleegkundig specialist richt zich daarnaast op de ziekte zelf en is in staat om een zelfstandige behandelrelatie aan te gaan met een patiënt en heeft in deze een aantal extra bevoegdheden. Zij is in staat zelf te diagnosticeren, te behandelen, medicatie voor te schrijven en een aantal voorbehouden behandelingen zelfstandig te indiceren en uit te voeren.
Geertien Kreek en Marije Berkel zijn Verpleegkundig Specialist op de Doc.
Binnen de praktijk zijn meerdere praktijkondersteuners huisartsen (POH) GGZ aanwezig. In overleg met de huisarts bieden zij individuele ondersteuning bij patiënten met psychische problematiek binnen de praktijk.
De huisarts kan u doorverwijzen naar de POH GGZ om een beter beeld van de klachten te krijgen, de benodigde behandeling op te starten en begeleiding te verlenen. De POH-GGZ start met een intake gesprek waarbij u samen uw situatie in kaart brengt en doelen opstelt om aan te werken. Deze worden vastgelegd in een individueel behandelplan. De begeleiding vindt plaats in de vorm van gesprekken. Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van e-health. Meestal zijn 5 contacten (of minder) met de POH-GGZ voldoende.
Indien noodzakelijk wordt u verwezen naar een specialist buiten de praktijk. De POH GGZ kan dan zorgen voor een goede overdracht naar een psycholoog of GGZ instelling.
Annuleren en no show
Voor een intakegesprek reserveren wij 60 minuten en voor een vervolgconsult 30 minuten. Gezien het beperkt aantal beschikbare plekken verzoeken wij u bij verhindering de afspraak tijdig te annuleren. Indien u niet, of korter dan 1 werkdag (24 uur) voorafgaand aan de afspraak annuleert, zullen wij een no-show tarief van €20,= in rekening te brengen. U kunt pas een nieuwe afspraak maken als dit tarief is betaald.
Herhaalrecepten kunnen 24 uur per dag online worden aangevraagd via het patientportaal of via onze receptenlijn (070-3824777, keuze 2). Tijdens kantooruren kunt u telefonisch herhaalrecepten aanvragen bij de assistente, kies hiervoor optie 5 in het menu.
Houd bij het aanvragen van de medicatie de volgende gegevens bij de hand:
- Patiënt gegevens: Naam, geboortedatum, adres en telefoon gegevens
- Naam en sterkte van het medicijn
- Gebruik per dag
- Gegevens apotheek
- Afhalen of thuisbezorgen
Let op: in verband met de verwerkingstijd van het herhaalrecept bij de apotheek is het van belang medicatie tijdig te herhalen!
U kunt voor kleine kwalen zoals oren uitspuiten, wratten aanstippen, bloeddruk meten, hechtingen verwijderen e.d. terecht op het spreekuur van de assistente. U maakt hiervoor een afspraak bij de assistente
Het spreekuur vindt plaats op:
- Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.00 tot 10.00 op de Boomsluiterskade 299 en op woensdag voor schoolgaande kinderen tussen 15.00 en 16.00.
- Op de locatie Stationsweg kunt u vaak ook op andere tijden terecht. Overleg hierover met de assistente.
Iedere werkdag tussen 8.00 en 10.00 kunt u voor bloedafname terecht op onze locatie aan de Boomsluiterskade 299.
U heeft hiervoor altijd een aanvraagformulier nodig en een identiteitsbewijs als u komt. U kunt bij de assistente een afspraak maken om bloed te laten prikken.
Overige praktijkinformatie
We vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt en respectvol met elkaar omgaat.
Het kan soms gebeuren dat mensen boos of gefrustreerd zijn als ze zich niet goed voelen of als er iets niet goed gaat. We willen benadrukken dat we agressief gedrag in onze praktijk niet accepteren.
Wat is agressief gedrag?
Het gaat om schreeuwen, schelden, beledigen (telefonisch, aan de balie of in de spreekkamer) of zelfs slaan of schoppen van medewerkers of het plegen van vernielingen. Voor diegene, die deze agressieve uitlatingen moet incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.
Alle voorvallen waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden vastgelegd en besproken binnen de praktijk. De assistente is meestal de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt omdat de patiënt als eerst met deze medewerker contact heeft, telefonisch of aan de balie. De huisarts en de praktijkmanager zullen hier van op de hoogte gebracht worden en een van hen zal contact met u opnemen. Per situatie wordt één van de volgende maatregelen genomen, afhankelijk van de ernst van het agressief gedrag:
- U biedt excuses aan voor uw gedrag aan de betrokken medewerker/arts;
- krijgt een schriftelijke waarschuwing dat u bij herhaling een andere huisartsenpraktijk moet zoeken;
- Bij een ernstige vorm van agressie- een ernstige (discriminerende) belediging – zult u meteen een andere huisartsenpraktijk moeten zoeken.
- Bij elke vorm van lichamelijk geweld wordt aangifte gedaan bij de politie. Tevens zult u in dat geval ook een andere huisartsenpraktijk moeten zoeken.
Als u een andere huisartsenpraktijk moet zoeken betekent dit dat u vanaf dat moment bij de DOC niet meer behandeld zult worden.
Wij hopen natuurlijk dat het zover niet zal komen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener vinden wij van het grootste belang.
Hoe wel om te gaan met meningsverschil en boosheid?
Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen. En ook wij zijn mensen en kunnen als hulpverlener fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw belang, maar ook in dat van ons. Wij kunnen daar van leren. Wanneer u dus boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek. Dat doen we graag even apart en niet aan de balie. Wij zoeken dan samen met u naar oplossingen.
Wij vragen uw begrip en uw medewerking hiervoor.
Voor onze website maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Al onze cookies zijn volledig anoniem en hebben daardoor weinig impact op uw privacy.
Met behulp van functionele cookies zorgen wij dat de website goed blijft werken.
Analytische cookies gebruiken wij om het gebruik van de website (volledig anoniem) te monitoren. Wij kunnen zien hoe vaak er gebruik wordt gemaakt van de website en welke pagina’s veel bezocht worden. We gebruiken deze informatie om de website beter te laten aansluiten op de wensen van de gebruikers.
Tot slot gebruiken wij een cookie om uw cookievoorkeur op te slaan.
Tot onze grote spijt kampen wij al langere tijd met een hoge werkdruk. Hierdoor moet u mogelijk langer wachten.
De drukte wordt veroorzaakt door o.a.
- een landelijk tekort aan huisartsen en doktersassistenten.
- uitval wegens vakantie, zwangerschap en ziekte.
Daarnaast zien we dat het aantal vragen wat bij de huisarts terecht komt toe neemt. Hierbij zitten ook vragen over klachten die met een aantal dagen uitzieken (en eventueel een pijnstiller) vanzelf over gaan. De huisarts kan dit natuurlijke genezingsproces niet versnellen.
Wat kunt u zelf doen?
Kijk bij klachten ook altijd op thuisarts.nl. Hier vindt u informatie van de landelijke huisartsenverenging over verschillende klachten. U leest wat u al zelf kunt doen en wanneer u contact op moet nemen met de huisarts.
Natuurlijk blijft u ons gewoon bellen bij spoedeisende klachten.
Daarnaast kunt u gebruik maken van ons patiëntenportaal. U kunt hier eenvoudig medicatie herhalen of een korte (niet urgente) vraag aan de huisarts stellen. Ook kunt u terug kijken welke afspraken u heeft gehad. En wanneer u een volgende afspraak heeft.
U kunt medicatie ook herhalen via het antwoordapparaat.
Opleidingspraktijk
Wij vinden het belangrijk dat er ook in de toekomst toegang is tot goede huisartsgeneeskundige zorg. Wij hebben bieden daarom opleidingsplaatsen voor artsen die zich willen specialiseren tot huisarts. De Doc werkt hiervoor samen met de huisartsenopleiding aan het Leids Universitair Medisch centrum (LUMC). Een huisarts in opleiding is voor minimaal een jaar verbonden aan de praktijk en zijn gekoppeld aan een vaste opleider binnen De Doc.
De Doc biedt ook een opleidingsplek voor artsen die zich willen specialiseren tot Specialist Ouderengeneeskunde en hun opleiding volgen aan het LUMC. Specialisten Ouderengeneeskunde zijn voor 4 maanden verbonden aan de Doc.
Wetenschappelijk onderzoek: Uw gegevens voor de beste zorg
Naast het opleiden van huisartsen werken wij ook op het gebied van onderzoek samen met het LUMC om de gezondheid en zorg te verbeteren voor u zelf en de mensen in onze wijk en stad. Deze samenwerking heet ELAN (Extramuraal Leids Academisch Netwerk).
Onderzoekers gebruiken een anonieme kopie van uw digitale medische gegevens, soms aangevuld met gegevens uit andere registraties. Gegevens zoals uw naam en adres en wie uw huisarts is worden niet verstrekt aan de onderzoekers. Als u dit niet wilt kunt u dit aangeven bij ons. Voor meer informatie zie de ELAN poster en patiëntenfolder, op internet of in onze wachtkamer.
Veel mensen vinden het lastig in te schatten wanneer een klacht spoed is en wanneer niet.
Wel spoed:
- Plotselinge, heftige pijn
- Ernstige benauwdheid
- Toenemende, ernstige ziekte
- Acute, verontrustende verschijnselen
Het gaat hierbij altijd om klachten die NIET kunnen wachten.
Neem overdag contact op met de praktijk via 070-3824777 en gebruik keuze 1 (spoed). In de avond / nacht / weekend belt u met de huisartsenpost HADOKS via 070-3469669
Geen spoed:
- Lastige, maar niet ernstige klachten
- Langer bestaande klachten
- Herhaalrecepten
- Geen tijd op een ander moment
Het gaat hierbij om klachten die WEL kunnen wachten
U kunt hiervoor contact opnemen met de praktijk via de gebruikelijke kanalen. Op werkdagen kunt u ons bellen of bezoeken. Zijn wij gesloten dan kunt u 24 uur per dag gebruik maken van ons online patiëntenportaal.
De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.
Huisartsenpraktijk
In onze huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).
De plichten van de huisartsenpraktijk
Huisartsenpraktijk De Doc is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:
- Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
- voor zorgverlening;
- voor doelmatig beheer en beleid;
- voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
- Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
- U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.
- Alle medewerkers binnen De Doc hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.
- Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.
- Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.
Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.
Uw rechten als betrokkene:
U heeft de volgende rechten:
- Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
- Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
- Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
- Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.
- Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
- Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.
Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit kenbaar maken bij de praktijk. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor). Wij vragen hierbij wel om een schriftelijke verklaring en zullen verzoeken om identificatie.
Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden
De medewerkers van De Doc hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de huisarts).
Uitwisseling gegevens
De Doc wisselt, nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, via het Landelijk Schakelpunt relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de huisartsenpost . Bent u ’s avonds of in het weekend bij de HADOKS geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HADOKS bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen.
Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.
Overdracht van uw dossier
Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. De oude huisarts doet dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand, nadat u uw oude huisarts heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe huisarts.
Uw medisch dossier wordt dan door uw huisarts digitaal, via een beveiligd berichtensysteem, overgedragen aan uw nieuwe huisarts. Mocht uw huisarts niet op dit systeem (VECOZO) zijn aangesloten dan wordt dit per post verstuurd. Dit komt slechts incidenteel voor.
Vraag of klacht
Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Laat het ons weten, wij gaan hierover graag met u in gesprek. U kunt hierover contact opnemen met uw huisarts, of vragen naar onze praktijkmanager Jolanda van Kesteren.
Wij doen ons best u zo goed mogelijk te helpen, maar het kan voorkomen dat u ergens niet tevreden over bent. Als dit zo is horen we dit graag van u om samen met u naar een oplossing te zoeken.
Een oplossing zoeken met de praktijk
Wij stellen het op prijs als u uw klacht in eerste instantie persoonlijk bespreekt met de betreffende medewerker van de praktijk. Ook kunt u uw klacht indienen via het Klachtenformulier. Deze kunt u per post of via email (info@dedoc.nl) naar de praktijk sturen. Na ontvangst van uw klacht zal de betreffende zorgverlener, één van de huisartsen of onze klachtencoördinator binnen 2 werkdagen contact met u opnemen.
Een onafhankelijk klachtenfunctionaris
Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van de HADOKS . De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer (070)302 98 20.
Om uw klacht of signaal goed in behandeling te kunnen nemen, is het belangrijk dat u een duidelijke omschrijving geeft, wanneer de gebeurtenis plaatsvond en waarover u niet tevreden bent. Ook ontvangen zij graag uw naam, adres, woonplaats en telefoonnummer.
Stuurt u liever uw klacht per post naar HADOKS toe? Dan kan dit naar onderstaand adres:
Klachtenregeling
T.a.v. de Klachtenfunctionaris
President Kennedylaan 15
2517 JK Den Haag
De geschillen commissie
Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is. Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt u in de 161222_praktijkfolder_huisarts_wkkgz_def vinden van de SKGE.
Sinds 2014 werken De Doc en Doc Haanstra met elkaar samen.
Met deze samenwerking wordt een impuls gegeven aan de kwaliteit van de dienstverlening vanuit de beide praktijken. Zo kan er onderling voor elkaar worden waargenomen, wordt het team aan assistenten en POH’s gedeeld en wordt gezamenlijk gewerkt aan zorgprogramma’s en protocollen.
Patiënten behouden hun vertrouwde huisarts, maar kunnen gebruik maken van het brede dienstenaanbod wat de praktijken gezamenlijk organiseren.
Gezondheidsinformatie
Twijfelt u over het maken van een afspraak? Op de website moetiknaardedokter.nl kunt u zelf bekijken of u naar de huisarts moet of wat u zelf zou kunnen doen bij uw klachten.
Voor meer informatie over uw gezondheid, aandoeningen en klachten verwijzen wij u naar de website thuisarts.nl
Ook de volgende sites kunnen wij u aanbevelen t.a.v. betrouwbare informatie over gezondheid en andere onderwerpen:
Medische zorg Den Haag
Ziekenhuizen in de regio